پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
عنوان گروه خبري / خبرهای شهر . مناسبت ها .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۲۱ 
كسی كه عفت داشته باشد ارزش و منزلتش زیاد خواهد بود (21 تیر 99)
حجاب همچون صدفی گوهر وجود بانوان را در دل خود محفوظ می‌دارد و سدی در برابر نگاه نامحرمان است؛ در حقیقت حجاب پاسبان، محافظ و هادی برای زنان است؛ حجاب حریم خصوصی را مستحکم می‌کند به این معنا دزدان حرمت‌ها نمی‌توانند به عفاف زنان تجاوز کنند.

چنانچه هر دستی را از گنجینه‌های بانوان کوتاه می‌کند؛ الماسی که در یک بوتیک بزرگ محافظت می‌شود و دسترسی به آن کار محال است؛ با این نگاه به حجاب، هیچگاه حجاب اجباری نمی‌شود؛ حجاب زیباست هدیه‌ای که آنقدر گرانمایه است که خداوند چند آیه از قرآن کتاب آسمانی را به آن اختصاص داده است و این مهم تنها یک معنا دارد که زنان در پیشگاه خداوند صاحب مقام والایی هستند و در صورتی که به دستورات الهی عمل کنند بهترین جایگاه‌ها را از آن خود خواهند کرد؛ سالهاست خیلی از آدم‌ها سعی دارند نام خود را در گینس یک ارزش مادی ثبت کنند‌. ای کاش به این فکر می‌کردیم نام خود را در گینس معنوی که یکی از آن‌ها حجاب و عفاف است، ثبت کنیم؛ حجاب خیلی زیباست؛ ارزش بانوان و دختران با حجاب و عفاف معنا پیدا می‌کند.

نزول آیه حجاب بر پیامبر (ص)

بر اساس روایات بسیار روزی زن و مرد جوانی در یکی از کوچه‌های مدینه با هم روبرو شدند در حالی که زن روسری خود را کامل روی سر و گردن خودش نکشیده بود. پسر چشمش به این صحنه افتاد و خیره شد و زمانی به خود آمد که سر و صورتش خون آلود شده بود. نزد پیامبر (ص) رفت و به شکایت ماجرا را تعریف کرد؛ آن گاه جبرئیل (ع) از آسمان آمد و آیه حجاب نازل شد.

چگونگی حکایت نازل شدن آیه قرآن در خصوص زن و مرد جوان در مدینه و اشاره به لزوم توجه به تفسیر آیه حجاب برای امنیت بانوان، دختران و جامعه بیان شده است. بر اساس حکم فقهی؛ هر گوهر زیبایی ابتدا صاحب دارد و زیبایی‌اش به این است که همیشه و همه جا در دسترس همگان نیست؛ زن به عنوان گوهر لطیف و زیبای خلقت در مرحله جسمانی و نیز به عنوان یک حقیقت انسانی در مرحله ارزش گذاری‌های وحیانی و حتی فلسفه مادی باید موجودی غیر دسترس و دور از نگاه هوس آلود قرار گیرد.

در این آیات ابتدا با دستور به مردان مومن در رابطه غض بصر و کنترل نگاه؛ از زنان که دلربایی گوهر جسمانی آن‌ها بدیهی خلقت آن‌ها و استمرار نسل بشر است می‌خواهد که در موقع حضور در جامعه برای راحت‌تر زندگی کردن و ارزشمند شدنشان با حجاب در معرض دید حاضر شوند.

حجاب از منظر قرآن

احکام حجاب در قرآن کریم تصریح شده است. چند مفهموم در آیه حجاب به کار رفته و دستور کنترل نگاه به زنان در این آیه آمده است؛ زنان باید بدانند حق ندارند دست دل را مطلق تاعنان به چشم سپارند؛ هر آنچه دیده بیند دل کند یاد؛ زنان نیز به هر صحنه‌ای که محرک آنهاست نباید چشم بدوزند و باید زینت‌های خود را از دیگان نامحرمان دور کنند. پوشش زنان باید به صورت عمومی طوری باشد که دل و ذهن افراد دیگر به سمت بهره برداری جنسی نرود.

حجاب فقط پوشاندن اعضای بدن؟

حکم قرآن در خصوص حجاب پوشاندن زینت هاست. هر آنچه به عنوان زینت زن تلقی می‌شود  از جواهرات تا نوع آرایش و موارد دیگر باید از نگاه نامحرمان پوشانده شود. زنان موظفند پوششی را انتخاب کنند که به هیچ وجه دیده نشود؛ البته علما از این آیه، دستور معصومان الهی (ع) و سیره آن‌ها دریافته‌اند؛ تنها قسمت‌های  مجاز مچ دست و گردی صورت است.

 حجاب با  نامحرمان

آیه حجاب به عنوان یک سند الهی برای امنیت بانوان و دختران و ارزش واقعی آن نازل شده است. بر هر زنی واجب است زینت‌های خود را پنهان کند تا امنیت داشته باشد؛ این حکم برای نامحرمان آورده شده، ولی رعایت برخی موارد برای محرمان نیز ضروری است؛ احکام الهی حد و مرز مشخصی را برای مردان و زنان تعیین کرده حتی برای محرمان احکامی در خصوص نوع پوشش و عفاف توصیه شده است. در صورتی که زینت محرک جنسی باشد فرقی بین محرم و نامحرم ندارد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0