جمعه, 10 فروردين 1403
عنوان گروه خبري / مناسبت ها .
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ 
نیالودن چهار گوهر «آب ، هوا ، خاك و آتش» یعنی آلوده نكردن محیط زیست (2 اردیبهشت 98)
همه ساله در جهان در روز دوم اردیبهشت ماه (۲۲ آوریل) مراسمی در گوشه و کنار جهان با نام "زمین پاک" برگزار می شود .

فلسفه برگزاری روز زمین، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده هاست و آنچه در این روز بر ما واجب است کم کردن حتی ذره ای از آلودگی خود بر این زمین است ولی شاید ایرانیان در برابر این روز مسئولیتی بس بیشتر از سایر ملت ها داشته باشند و آن به سبب پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی است که در جای جای آن احترام به زمین و پدیده های طبیعی را مشاهده می کنیم، قرن ها پیش ایرانیان باستان نه تنها به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه می کردند بلکه روزی را نیز به نام روز زمین جشن می گرفته اند و امروز جهانیان به این نکته رسیده اند که اگر می خواهند فرزندانشان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان تر باشند و روزی را به نام آن کرده اند. مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می باشد.

نیالودن چهار گوهر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن می باشد.

این جشن را می توان جشن محیط زیست دانست که به نوعی با روز زمین پاک مرتبط می شود.

در ایران هم زمان با دیگر کشورهایی جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می شود و نخستین روز این هفته (دوم اردیبهشت ماه) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است.

نشنال جئوگرافیک برای آن که هر کس سهمی در بهتر شدن هوای اطرافش داشته باشد نکاتی را پیشنهاد کرده است :

۱- در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید. به طور مثال تا حد امکان قبض هایتان را از طریق اینترنت پرداخت کنید. صرفه جویی در کاغذ در واقع به معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف شماست که هر ساله هزاران هزار از آنها برای تولید انواع کاغذهایی که در طول روز در اختیار شما قرار میگیرد تلف میشوند و در عین حال با این کار زباله کمتری تولید شده و دی اکسید کربن کمتری تولید میشود.

۲- شما هم در ساخت و انبوه شدن جنگل ها کمک کنید. کاشت هر نهال می تواند سال های سال هم خاطره خوشی برای شما و هم کمکی به محیط زیستتان باشد.

۳- به انجمن های حمایت از محیط زیست کمک کنید. آنها با تلاش بی وقفه خود سعی در نجات زمین دارند.

۴- در محل کارتان هم به سبز بودن زمین فکر کنید. از مدیر بخش خود بخواهید که برنام های ترتیب دهد که کاغذ کمتری مصرف شده و اسراف نشود. برای نوشتن از هر دو روی کاغذ استفاده کنید.

۵- اگر به سفر رفتن فکر میکنید حتما سفر با قطار را در اولویت قرار دهید. تحقیقات نشان می دهد که دی اکسید کربنی که قطارها برای زمین تولید می کنند ۴ تا ۱۵ درصد کمتر از هواپیماهاست. پس قطار را فراموش نکنید.

۶- در مصرف آب صرفه جویی کنید. اسراف در آب میتواند به ضرر زمین تمام شود. هنگام دوش گرفتن زمان مشخصی را در نظر بگیرید و دقایق طولانی بی دلیل زیر دوش نمانید و آب را بی علت باز نگذارید.

۷- در محله خود جستجو کنید. می توانید از همین هفته به محله خود بروید و کمی کنکاش کرده و ببینید که سوپر مارکت ها و دیگر مغازه ها چطور زباله تولید می کنند و چقدر می توان به آنها نکات مفیدی را گوشزد کرد.

اگر رودخانه های نزدیک محل سکونت شماست آن را زیر نظر بگیرید و راه هایی برای تمیز نگهداشتن آن به همسایه ها پیشنهاد کنید.

در نهایت بهترین راه کمک به زمین می تواند لذت بردن از آن باشد. از خانه بیرون بروید و انگیزه خود را برای نجات این محیط زیبا بیشتر کنید.

 

منبع :

موسسه دستان مهر طبیعت

http://dastanemehretabiat.com

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0